De SpartaMet van vroeger

De originele SpartaMet was een fiets met benzinehulpmotor die tussen 1985 en 1999 door Sparta werd geproduceerd. Deze gemotoriseerde snorfiets ontstond dankzij een samenwerking met motorfabrikant Sachs. In september 1999 stopte de levering van Sachs motoren voor de SpartaMet. Hiermee kwam er ook een einde aan de productie van de populaire SpartaMet. Het succes van deze eerste fiets met hulpmotor is ongeëvenaard.

Wist je bijvoorbeeld dat:

  • Van de 105.000 geproduceerde fietsen in 1990 er 20.000 SpartaMet fietsen bij zaten?
  • Sparta met de SpartaMet lange tijd, van 1986 tot 1998, de enige Nederlandse fabrikant was in serie gefabriceerde gemotoriseerde tweewielers?
  • De SpartaMet eigenlijk de eerste elektrische fiets was?
  • Je met de SpartaMet op 1 liter benzine +/- 70 kilometer kon rijden?

 In 2013 bracht Sparta, uitvinder van de elektrische fiets voor de Nederlandse markt, weer een SpartaMet op de markt, dit keer met ION® technologie.

De SpartaMet van vroeger
De SpartaMet en de e-bikes van nu

De SpartaMet en de e-bikes van nu

De SpartaMet was een fiets met benzinehulpmotor. Voor de wet gold deze als snorfiets. Een (blauwe) kentekenplaat, WA-verzekering en geldig rijbewijs waren dus verplicht. De maximumsnelheid was 25 km per uur.

Huidige e-bikes werken niet meer op basis van benzine en zijn ook niet autonoom te bedienen. Daarnaast zijn voor de elektrische fietsen met een maximumsnelheid van 25 km per uur een WA-verzekering en rijbewijs niet verplicht. Voor de high-speed e-bikes, deze gaan tot 45 km per uur, is dit wel verplicht. 

De ION® SpartaMet

Onze laatste SpartaMet komt uit 2015 en is een elektrische fiets met ION® systeem. Met deze e-bike is het zowel mogelijk om autonoom te rijden als elektrisch te fietsen. Met de gashendel kun je een snelheid van maximaal 20 km per uur behalen en wanneer je zelf meefietst is het mogelijk om 25 km per uur te halen.

De ION® SpartaMet
Alternatieven voor SpartaMet

Alternatieven voor SpartaMet

De ION SpartaMet uit 2015 zit helaas niet meer in de huidige collectie. Wel bieden wij verschillende alternatieven aan. Het meest kenmerkende aspect van deze e-bike is de ION® achterwielmotor. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de R10i en R20i, ook deze e-bikes hebben een ION® achterwielmotor.

Vind je een accu in het frame fijn? Net zoals bij de ION SpartaMet uit 2015 is ook bij de R10Ti de accu in het frame verwerkt.