Wat is er aan de hand?

Uit onderzoek is gebleken dat fietsen die zijn uitgerust met een combinatie van voorrem, voorwielmotor en remadapter bij krachtig remmen in enkele gevallen kan leiden tot het blokkeren van de voorrem en daarmee het voorwiel. Dit kan gevaarlijke situaties tot gevolg hebben. Totdat de voorrem is vervangen kunnen we uw veiligheid bij gebruik van de voorrem niet garanderen. De achterrem kunt u zonder gevaar belasten.
Wij vinden het belangrijk dat uw veiligheid gewaarborgd is. Daarom zullen wij uit voorzorg de voorrem van uw fiets kosteloos vervangen door een andere rem.

Alle e-bikemodellen zonder voorwielmotor en alle niet-elektrische modellen vallen buiten de vervangingsactie omdat daar het genoemde probleem niet optreedt. Fietsen die uitgeleverd zijn na september 2016 zijn reeds aangepast.

Moet de rollerbrake van mijn fiets vervangen worden?

U kunt controleren of u één van de Sparta modellen bezit die voorzien moet worden van een andere rollerbrake. U kunt dit nakijken aan de hand van het framenummer van uw fiets. U vindt deze op een witte sticker, in de buurt van de trapas. Het 7-cijferige nummer wordt voorafgegaan aan de letters SP. Zie onderstaande foto. Het framenummer vindt u vaak ook op de verzekeringspapieren van uw fiets of uw aankoopnota.

Vul hier uw framenummer in om te controleren of de rollerbrake op uw fiets vervangen moet worden:

Vul hier uw framenummer in:

Formulier wordt verzonden, even geduld...

Wat moet ik nu doen?

Als uw framenummer niet gevonden wordt hoeft de rollerbrake niet vervangen te worden en hoeft u verder niets te doen. Komt uw framenummer voor in de lijst, dan raden wij u aan om uw fiets op korte termijn te laten voorzien van een juiste rollerbrake. Wij hebben na overleg met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit hiervoor een plan opgesteld.

Wij sturen u een brief waarin u wordt opgeroepen om contact op te nemen met de Sparta-dealer die u deze fiets verkocht heeft. Deze vervanging is gratis bij uw eigen dealer. Mocht u uw fiets online gekocht hebben dan kunt u het beste telefonisch contact opnemen met deze Sparta-dealer om te vragen hoe zij deze actie hebben ingericht.

Hoe lang duurt de vervanging?
Zodra u onze brief heeft ontvangen kunt u contact opnemen met de dealer die u de fiets verkocht heeft. Deze dealer kan vervolgens via ons systeem een nieuwe rollerbrake bestellen. Deze sturen wij binnen 2 werkdagen af.
U kunt vervolgens met uw dealer een afspraak maken wanneer u uw fiets kunt langsbrengen. Zij kunnen ook aangeven wanneer u uw fiets weer kunt ophalen.

Onderhoud
Graag maken we van deze gelegenheid gebruik om u te wijzen op het belang van goed onderhoud van de fiets. Zo heeft ook de vervangende rem regelmatig onderhoud nodig in overeenstemming met de onderhoudsvoorschriften.

Heeft u nog verdere vragen?
Wellicht staat het antwoord in de veelgestelde vragen hieronder. Staat uw vraag er niet tussen, dan kunt u contact opnemen met uw dealer of met ons gratis consumentennummer 00800 7700 7200 (let op de dubbele 0 vooraf). U kunt ook een e-mail sturen naar  melding@sparta.nl.

Vraag & antwoord

Ik heb een brief van jullie ontvangen, maar mijn fiets is online gekocht. Wat moet ik nu doen?

Alle dealers zijn op de hoogte van de actie. Wij raden u aan om telefonisch contact op te nemen met deze fietsenwinkel om te overleggen hoe zij deze actie hebben ingericht.

Kan ik ook naar een andere dealer in mijn buurt?

De actie om de rollerbrake te vervangen is gratis bij de dealer die u de fiets verkocht heeft. Het staat u vrij naar een andere dealer te gaan, maar dan is het wel mogelijk dat deze extra kosten in rekening brengt. U kunt het beste informeren bij de dealer wat het beleid is.

Wordt mijn achterrem ook vervangen?

Dat is voor deze actie niet nodig. Uw Shimano 6000 rollerbrake is goed getest en in orde.

Kan ik ook mijn aankoopbedrag terugkrijgen?

Nee, dat kan helaas niet. We hebben heel bewust gekozen voor een kosteloze vervanging van de bewuste rollerbrake. Dat doen we uit voorzorg ook voor de situaties waarin geen schade is. We denken u daarmee een passende oplossing te bieden.

Ik ben verhuisd, bij welke dealer kan ik terecht?

Mocht uw dealer niet meer bestaan of mocht u verhuisd zijn, dan kunt u ook contact opnemen met de dealer die uw fiets nu in onderhoud heeft. Let er wel op dat deze dealer een officiële dealer is, want alleen officiële dealers mogen garantiewerkzaamheden uitvoeren. Op de website van Sparta kunt u zien waar een gecertificeerde dealer bij u in de buurt zit.

Ik heb deze fiets niet meer in mijn bezit, wat nu?

Mocht u niet (meer) in bezit zijn van de e-bike, dan vragen wij u vriendelijk om contact op te nemen met Sparta. Dat kan door gratis te bellen naar 00800 7700 7200 of mail naar melding@sparta.nl. Zo kunnen wij de nieuwe eigenaar ook op de hoogte stellen.