Sparta heeft een probleem geconstateerd bij een specifiek damesframe dat is toegepast bij de elektrische fiets ION® RX, RX+ en RXS+, geproduceerd in de periode tussen juli 2011 en 2014. Het betreft het ‘sportieve’ ofwel ‘hoge’ instapframe voor dames.

Het gaat om dit model:


Deze fietsen hebben geen problemen:

Wat is er aan de hand?

De lasnaad rondom de uitsparing voor de kabelinvoer aan de voorzijde van het frame, kan na een langere gebruiksperiode in extreme gevallen materiaalscheurtjes vertonen. Deze kunnen in uitzonderlijke situaties leiden tot het doorzakken van het frame en daarmee potentieel gevaar opleveren voor de veiligheid van de berijder. Bij alle reguliere testen volgens de geldende normeringen is dit helaas niet eerder aan het licht gekomen. Wij vinden het belangrijk dat uw veiligheid is gewaarborgd en daarom hebben we besloten geen enkel risico te nemen en de frames van de bewuste serie fietsen allemaal te vervangen. In de afbeelding is aangegeven waar de uitsparing zich bevindt.

Moet het Frame van mijn Sparta ION vervangen worden?

U kunt eenvoudig nagaan of u een van de Sparta ION RX, RX+ of RXS+ E-bikes bezit die uiteindelijk voorzien moet worden van een nieuw frame. U kunt dit checken aan de hand van het framenummer van het frame van uw fiets.

Waar vind ik het framenummer van mijn fiets?

Het framenummer is het nummer dat is voorzien van een barcode en dat zit aan de linkerzijde (als u op de fiets zit) op de liggende achtervork bij de trapas, vermeld op een witte sticker. Het 7-cijferige nummer wordt voorafgegaan aan de letters SP. Zie onderstaande foto. Het framenummer vindt u ook op de verzekeringspapieren van uw fiets.


Moet mijn frame vervangen worden?

Om hier achter te komen voert u het framenummer van uw frame hieronder in en u ziet onmiddellijk of uw fiets op termijn voorzien moet worden van een nieuw frame.

Vul hier uw framenummer in:

Formulier wordt verzonden, even geduld...

Wat moet ik nu doen?

Als uw framenummer niet gevonden wordt, dan hoeft uw frame niet vervangen te worden en hoeft u verder niets te doen. Komt uw framenummer voor in de lijst, dan wordt uw fiets op termijn voorzien van een 2016-frame. Wij sturen u hiervoor een brief waarin u wordt opgeroepen om contact op te nemen met uw Sparta-dealer. Heeft u toch nog vragen dan kunt u bellen met uw dealer of met ons gratis consumentennummer 00800 7700 7200. U kunt ook een e-mail sturen naar melding@sparta.nl.

Welk frame-model krijg ik?

Als u een Sparta ION® RXS+ bezit dan houdt u hetzelfde model frame. U krijgt dan alleen de volgens strengere normering geteste 2016-versie.

Wanneer u een Sparta ION® RX+ heeft dan wordt uw frame vervangen voor het 2016-model. Dit is een lager model met een hoge instap. Onderstaand vindt u een foto van het model. De kleurstelling van uw fiets blijft uiteraard gehandhaafd.

Veelgestelde vragen

Wat is er precies aan de hand?

Wij hebben een probleem geconstateerd bij een specifiek damesframe dat is toegepast bij onze elektrische fietsen de Sparta ION RX, RX+ en RXS+, geproduceerd in de periode tussen juli 2011 en 2014. De lasnaad rondom de uitsparing voor de kabelinvoer aan de voorzijde van het frame, kan na een langere gebruiksperiode in extreme gevallen materiaalscheurtjes vertonen. Deze kunnen in uitzonderlijke situaties leiden tot het langzaam doorzakken van het frame en daarmee potentieel gevaar opleveren voor de veiligheid van de berijder. Bij alle reguliere testen, volgens de geldende normeringen, is dit helaas niet eerder aan het licht gekomen. Wij vinden het belangrijk dat de veiligheid van onze klanten is gewaarborgd en hebben daarom besloten geen enkel risico te nemen en de frames van de bewuste serie fietsen allemaal preventief te vervangen.

Hoe kan ik herkennen of ik een dergelijke fiets heb?

Via de pagina https://www.sparta.nl/recall_checker/recall_frame#nummerzoeker kunt u aan de hand van uw framenummer checken of u een fiets hebt van de bewuste serie. Het framenummer is het nummer dat is voorzien van een barcode en zit aan de linkerzijde (als u op de fiets zit) op de liggende achtervork. Het betreft de letters SP gevolgd door een 7-cijferig nummer.

Wat kan er in het ergste geval gebeuren met mijn E-bike?

Bij de oudere productiemodellen met een hoge kilometerstand kan het in uitzonderlijke gevallen (bij zware belasting) leiden tot het langzaam doorzakken van het frame. Omdat uw veiligheid voor ons voorop staat hebben we daarom besloten alle frames preventief te vervangen. U wordt daarvoor vanzelf uitgenodigd per brief. Constateert u zelf materiaalscheurtjes bij de lasnaad rondom de uitsparing voor de kabelinvoer aan de voorzijde van het frame dan is het goed om te bellen met uw dealer of Sparta (00800 7700 7200) of te mailen naar melding@sparta.nl voor een versnelde vervanging van het frame.

Kan ik gewoon doorrijden op mijn E-bike tot het frame wordt vervangen?

Ja, dat kunt u zonder problemen doen. Alleen als er zichtbare scheurtjes of andere vermoeidheidsschade te zien is bij de lasnaad rondom de kabelingang aan de voorkant van het frame dan is het goed om te bellen met uw dealer of Sparta (00800 7700 7200) voor een versnelde vervanging van het frame. Ga bij twijfel even langs bij uw dealer.

Wat moet ik nu zelf doen?

Als u een fiets heeft met dit specifieke damesframe, dan ontvangt u van Sparta een brief waarin u wordt opgeroepen om contact op te nemen met uw Sparta-dealer. Alleen indien u zelf voor die tijd scheurtjes of andere vermoeidheidsverschijnselen ziet bij de lasnaad rondom de uitsparing voor de kabelinvoer, dan adviseren we geen gebruik te maken van de fiets en contact op te nemen met de dealer of Sparta door te bellen naar 00800 7700 7200 of te mailen naar melding@sparta.nl om het frame versneld te vervangen. Is dat niet zo dan kunt de fiets zonder problemen tot de vervanging gebruiken. Bij twijfel kunt u zelf met uw Sparta-dealer contact opnemen.

Hoelang moet ik mijn E-bike missen voor de vervanging van het frame?

In afstemming met uw Sparta-dealer zal de fiets normaal gesproken binnen drie werkdagen weer gereed zijn.

Moet ik zelf iets betalen voor het vervangen van het frame?

Nee dat hoeft u niet. Wij zorgen voor een gratis vervanging van het frame bij een van onze officiële Sparta-dealers. U krijgt te zijner tijd een oproep voor de vervanging.

Hoelang moet ik wachten voordat mijn frame vervangen wordt?

Het is lastig om dat voor individuele situaties te zeggen. We starten bij het vervangen van de frames bij de oudere fietsen met een zeer hoge kilometerstand. Alleen die fietsen lopen potentieel het risico dat de er materiaalscheurtjes bij de lasnaad rondom de uitsparing voor de kabelinvoer aan de voorzijde van het frame ontstaan. Dat zijn dus de fietsen waarbij vervanging nu echt nodig is. Daarna gaan we door met de ‘jongere’ fietsen, ook al vertonen die geen vermoeidheidsverschijnselen of materiaalscheurtjes. Uiteindelijk werken we op deze wijze alle fietsen af. U wordt dus vanzelf benaderd. Zo lang u niets hoort van ons hoeft u nog niets te doen.

Kan ik ook mijn aankoopbedrag terugkrijgen?

Nee dat kan helaas niet. Wij hebben heel bewust gekozen voor een kosteloze vervanging van het frame. En dat doen we uit voorzorg ook voor de situaties waarin geen schade is. We denken u daarmee een passende oplossing te bieden.