Heb jij een vraag over een e-bike? Misschien is je vraag al eens gesteld. Daarom hebben we een overzicht gemaakt met de meestgestelde vragen.

Zit er een Sparta dealer bij mij in de buurt?

Op onze website kun je je dichtstbijzijnde Sparta dealer vinden.

1

Welke levertijd heeft een Sparta fiets?

De levertijden van Sparta zijn afhankelijk van de keuze voor model, framemaat en kleur. Jouw Sparta dealer plaatst de bestelling en kan de actuele levertijd van een bepaalde fiets achterhalen.

Hoe zit het met de opslag en brandveiligheid van accu’s voor e-bike’s?

De meeste e-bikes hebben accu’s met Lithium ION-cellen die energie opslaan. Deze fietsaccu’s voldoen aan strenge Europese normen om brandveiligheid te garanderen. Toch blijft er altijd een zeer kleine kans op ontbranding, dus houd je goed aan de voorschriften in de gebruiksaanwijzing. Ga voor meer informatie naar onze pagina over accu’s en brandveiligheid.

Wat is de juiste framemaat voor mij?

Als je zeker wilt zijn van de juiste framemaat, laat je dan adviseren door een erkende Sparta dealer. Kijk op de garantie uitlegpagina waarom dit advies belangrijk is voor de garantievoorwaarden.

Hoe lang heb ik garantie op mijn fiets?

Sparta geeft een garantie tegen eventuele materiaal- of constructiefouten aan jouw fiets op de volgende voorwaarden. Je kunt alleen aanspraak maken op garantie indien je een duidelijk ingevuld en afgetekend garantiebewijs of de aankoopbon hebt. Alleen de eerste eigenaar heeft recht op garantie; de garantie is dus niet overdraagbaar.

Sparta geeft maar liefst 10 jaar garantie op een stalen of aluminium frame, 10 jaar garantie op de voorvork (2 jaar op verende voorvork) plus 2 jaar op overige onderdelen voor zover deze niet aan normale slijtage onderhevig zijn. Je krijgt verder 2 jaar garantie op het elektrisch aandrijfsysteem en op het batterijpakket van de ION®. 

De fabrieksgarantie wordt in eerste instantie door de Sparta dealers beoordeeld.

Garantie wordt niet verleend indien:

  • De fiets oneigenlijk of onzorgvuldig is gebruikt of beschadigd is door een verkeersongeval of valpartij.
  • De schade te wijten is aan normale slijtage van onderdelen zoals banden, ketting, kabels en remblokjes.
  • De fiets onvoldoende onderhouden is, d.w.z. net zoals aangegeven in het meegeleverde instructieboekje.
  • Reparaties ondeskundig of niet door een Sparta dealer wordt uitgevoerd.
  • Voor reparaties niet-originele onderdelen zijn gebruikt of indien die onjuist gemonteerd zijn.
  • De constructie gewijzigd is.
  • De fiets voor verhuur is gebruikt.
  • Roestvorming ontstaan is op gelakte, verchroomde en aluminium onderdelen van de fiets omdat de fiets niet regelmatig is onderhouden of schoongemaakt.

Alleen defecte onderdelen die via de Sparta dealer naar Sparta B.V. ter beoordeling worden opgestuurd, maken deel uit van de garantie. Voor zover wettelijk toegestaan is vergoeding van lichamelijk letsel of schade aan andere goederen dan (originele onderdelen van) de Sparta fiets uitgesloten. Het arbeidsloon voor de- en montage van de fiets behoort niet tot de garantie en is voor rekening van de eigenaar. De Sparta fietsen voldoen aan de Europese typegoedkeuring. Voor het wettelijk gebruik van uw fiets gelden wettelijke voorschriften die per land kunnen verschillen.

Stel jezelf vooraf goed op de hoogte van de in jouw land geldende voorschriften. Voor meer informatie kun je je altijd tot jouw dealer wenden.

Tot hoeveel kilogram is mijn fiets belastbaar?

Alle fietsen van Sparta zijn belastbaar tot 120 kilogram. Dit betekent dat het totaalgewicht dat een fiets kan dragen, inclusief bagage, 120 kilogram is. Een voordrager kan, afhankelijk van het type, tussen 10 en 15 kilogram dragen. Een achterdrager is tot maximaal 25 kilogram belastbaar, afhankelijk van het type dat op de fiets gemonteerd is.

Waarom bij een Sparta dealer kopen of afhalen?

Sparta levert fietsen van hoogwaardige kwaliteit. Om de kwaliteit te garanderen moet de fiets rijklaar worden gemaakt door een erkende Sparta dealer. Deze weet als geen ander hoe de fiets rijklaar gemaakt moet worden zodat je veilig kunt fietsen. De dealer moet bijvoorbeeld het zadel en stuur goed vastzetten en op de juiste hoogte stellen. Daarnaast moeten de remmen goed afgesteld worden, verlichting nagekeken en de pedalen gemonteerd worden. Het is belangrijk dat dit door een erkende dealer uitgevoerd wordt, zodat je veilig op weg kunt.

In toenemende mate worden nieuwe Sparta-fietsen via het internet aangeboden. Wij willen u erop wijzen dat het kan voorkomen dat deze aanbieders niet geregistreerd staat als officiële Sparta-dealer. 

Sparta adviseert je bij een eventuele aanschaf via het internet te letten op zaken met betrekking tot garantie, service en onderhoud. Deze moeten in een koopcontract zijn vastgelegd. Ook kun je jezelf vooraf informeren over de betrouwbaarheid van de internetaanbieder. Mocht je binnen de garantieperiode aanspraak willen maken op garantie, service of onderhoud dan dien je de leverende partij van jouw fiets hierop aan te spreken. Ervaring leert ons dat de garantieafhandeling of onderhoudsbeurten meer tijd of kosten met zich meebrengen dan dat dit het geval zou zijn bij jouw plaatselijke Sparta dealer. Periodiek onderhoud is essentieel voor veilig fietsen en het goed functioneren van jouw fiets en voorkomt dure reparaties achteraf.

Mocht je om welke reden dan ook niet in staat zijn de fiets bij jouw internetverkoper aan te bieden voor garantie, service of onderhoud is het uiteraard mogelijk jouw fiets ter reparatie aan te bieden bij een willekeurige Sparta-dealer.

Om aan de verplichtingen van haar eigen klanten te voldoen is een Sparta dealer niet verplicht een reparatie in behandeling te nemen als de betreffende fiets niet bij hem is aangeschaft. Mocht je na overleg met deze dealer besluiten dat jouw fiets ter plaatse gerepareerd kan worden dan zullen de onderdelen die voor garantie in aanmerking komen door Sparta worden vergoed. Echter de kosten van de service zoals reparatiekosten, vervangend vervoer, servicebeurten etc. vallen niet onder de garantie en zijn voor rekening van de eigenaar. De garantievoorwaarden vind je op de Sparta website maar ook in het instructieboekje die met jouw Sparta-fiets wordt meegeleverd of op de eventueel afgesloten xtra garantie overeenkomst (voor meeste elektrische fietsen mogelijk).

Waar kan ik een gratis testrit boeken?

Testcenter De Fietser
Het experience center De Fietser in Ede is dé plek om een Sparta e-bike te testen. In de enorme Westhal van de voormalige ENKA-fabriek vindt je de gehele nieuwe collectie van Sparta en kun je op een groot aantal e-bikes en stadsfietsen een proefrit maken. De indoor testbaan is hier uitermate geschikt voor! Dus, wil je ervaren hoe de elektrische fiets die jij op het oog hebt daadwerkelijk fietst? Kom naar De Fietser! 
Of vind een E-bike testcenter dealer bij jou in de buurt.

Testrit bij een dealer
Uiteraard is het mogelijk om bij een erkende Sparta dealer een testrit te maken op verschillende modellen. Houd hierbij wel in gedachte dat niet iedere winkel alle modellen in huis heeft om te proberen. Een dealer heeft vaak een select aantal modellen staan die gebruikt kunnen worden om een testrit te maken. 

Test-events
Tijdens een test-event kun je bij een dealer op verschillende Sparta elektrische fietsen een testrit maken. Bij een testdag met promoteam is een team van Sparta bij de dealer aanwezig die je aan de hand van jouw wensen specifiek advies kan geven over de Sparta die het beste bij jou past. Sparta heeft de afgelopen jaren op diverse beurzen gestaan, zoals E-bike Experience, E-bike Opstapdag en BikeMotion.

 

Waar kan ik antwoord vinden op mijn vragen over elektrische fietsen?

Voor elektrische fietsen hebben we een speciale pagina ingericht. Klik hier om alles te weten te komen over elektrische fietsen.

Waar kan ik mijn framenummer vinden?

Framenummers staan vermeld op de witte barcodestickers en beginnen met S, SP of AC +cijfers. De barcodesticker zit meestal op de liggende achtervork van je fiets. 

Hoe kies ik een fiets die bij me past?

Bij het kiezen van een (elektrische) fiets komt veel kijken. Het belangrijkste is natuurlijk dat hij lekker fietst. Maar welke fiets past nu het beste bij jouw wensen? Om je bij deze keuze te helpen, hebben we verschillende hulpmiddelen. Natuurlijk kun je op onze site alles over de fietsen lezen. Daarnaast kun je de elektrische fietstest doen. Zo kom je in 7 simpele vragen erachter welke e-bike het beste bij je past.

Als je echt specialistisch advies wilt, kun je natuurlijk het beste naar een winkel in je buurt gaan. De dealer heeft alle kennis in huis en kan je passend advies geven. Daarnaast kan hij ook fietsen bestellen en service verlenen wanneer dit nodig is. 

Welke winkel heeft mijn favoriete Sparta model op voorraad?

Sparta kan de voorraden van dealers niet inzien. Daarom kun je voor de beschikbaarheid van jouw favoriete model het beste contact opnemen met een Sparta dealer bij jou in de buurt. Verder heeft het Sparta testcentrum De Fietser in Ede is altijd een groot deel van de collectie op voorraad.

Wat is een Smart e-bike?

Een Smart e-bike is een fiets van Sparta, die in verbinding staat met het internet. Smart e-bikes zijn via een speciale app altijd te volgen en geven jou handige meldingen. Zo krijg je een push-bericht op je smartphone wanneer jouw fiets onverwachts beweegt, of wanneer hij zich verplaatst met meer dan 50km/u. Zo weet je direct of jouw fiets mogelijk gestolen wordt. Mocht je fiets reeds gestolen zijn, kun je hem via de Track-and-Trace functie eenvoudig terugvinden. Behalve diefstalpreventie geeft jouw Smart e-bike je ook handige gegevens zoals laadremiders, ritgegevens en verteld jouw Smart e-bike wanneer hij een onderhoudsbeurt moet ondergaan.

Meer informatie over onze Smart e-bikes vind je op; www.sparta.nl/elektrische-fietsen/alles-over-elektrische-fietsen/smart-ebikes

Kan ik een Smart-module op mijn eigen e-bike monteren?

Nee, dit is niet mogelijk. De Smart-module is door ons geintegreerd in het frame van de Smart e-bikes van Sparta. Enkel deze fietsen hebben de Smart-module. Wij kunnen achteraf onze e-bikes niet voorzien van dergelijke module.

Hoe plaats ik een kinderzitje op mijn fiets?

Voor de veiligheid adviseert Sparta om een zitje aan het frame of de stuurpen te monteren. Het wordt afgeraden om kinderzitjes op een aluminium drager of stuur te plaatsen. Voor specifiek advies en de juiste montage kun je terecht bij je Sparta dealer en de leverancier van het kinderzitje.

Voor de veiligheid adviseert Sparta om een zitje aan het frame of de stuurpen te monteren. Het wordt afgeraden om kinderzitjes op een aluminium drager of stuur te plaatsen. Voor specifiek advies en de juiste montage kun je terecht bij je Sparta dealer en de leverancier van het kinderzitje.

 

Hoe lang gaat mijn accu mee?

Zoals iedere batterij zijn ook de accu's van onze elektrische fietsen aan slijtage onderhevig. Een algemeen kenmerk van batterijen is dat deze na verloop van tijd leeglopen en minder goed werken. 

Voor deze vraag en meer vragen over e-bikes accu's hebben we een speciale pagina ingericht. Hier vindt u uitgebreide toelichting over alles wat u wilt weten over e-bike accu's. 

Ik heb een probleem met mijn fiets, wat moet ik doen?

Wij raden u aan eerst naar uw Sparta-dealer te gaan. Hij verzorgt voor Sparta de service en beoordeelt garantiegevallen. 

Ik zie een vorstsymbool (ijskristal) in het display van mijn E-bike. Wat betekent dat?

Een bekende eigenschap van alle accu’s is dat deze gevoelig zijn voor lage temperaturen. Dit heeft te maken met de gebruikte chemie die onderhevig is aan temperatuurseffecten. Bij temperaturen onder 10ºC betekent dit over het algemeen een langere laadtijd, minder vermogen en een kortere actieradius.

Dit temperatuureffect is in tegenstelling tot het ouderdomseffect tijdelijk. Dit betekent dat wanneer de omgevingstemperatuur weer hoger wordt, de prestatie van de accu weer terug op het oude niveau komt. 

Kan ik fietsen of onderdelen rechtstreeks bij Sparta bestellen?

Omdat Sparta uitsluitend levert via erkende dealers is het niet mogelijk om rechtstreeks bij ons te bestellen. Zoek een Sparta dealer bij jou in de buurt. De dealer kan je ook het beste adviseren over de mogelijkheden m.b.t. het monteren van diverse merken kinderzitjes op onze modellen en kan de montagemogelijkheden met je bespreken.

Wat zijn recyclekosten?

De recyclekosten zijn belangrijk voor het correct afvoeren van de accu en andere elektrische onderdelen van een ebike tegen het einde van de levensduur van de fiets of onderdelen.  De recyclekosten worden bij aanschaf van een Sparta ebike automatisch meeberekend. 
Per 1 januari 2020 bedragen de recyclekosten € 9,95 per fiets.

Waar vind ik meer informatie over de Sparta Smart app?

Op onze Smart pagina lees je alles over onze Connected e-bikes.

Gebruik je de Sparta Smart app al en heb je hier vragen over? Bekijk dan onze veel gestelde vragen over de Smart app.

Waar vind ik de nieuwste Sparta e-bikes?

Alle Sparta fietsen kun je bekijken op deze website aan de hand van de volgende categorieën: e-bikesstadsfietsen, smart e-bikes en speed pedelecs. Wil je de fietsen uitproberen? Een groot deel van de collectie staat klaar voor een proefrit in het Sparta testcentrum: de Fietser in Ede. Je kunt natuurlijk ook navragen welke modellen jouw lokale Sparta dealer op voorraad heeft voor een testrit.

Hoe weet ik of een internet aanbieder een Sparta dealer is?

De winkels van erkende Sparta dealers vind je op onze website. Als het om een webwinkel gaat, kun je daar navragen of het een officiële Sparta dealer is.

Zit er garantie op een Sparta fiets die ik online bestel?

Alleen als het een erkende dealer is mag een webwinkel Sparta fietsen verkopen. Zo is de fabrieksgarantie ook bij online bestellingen geregeld. 

Wat voor model is geschikt als moederfiets?

Een moederfiets maakt het makkelijker om kinderen en spullen te vervoeren. Daarom zit er bij een geschikt model meer ruimte tussen het stuur en de fietser. Ook is een moederfiets vaak wat steviger. Als het puur gaat om de bevestiging van kinderzitjes, zijn de meeste andere fietsen ook geschikt. Ga voor een persoonlijk advies langs bij een Sparta dealer bij jou in de buurt.

Kan ik een Sparta fiets naar wens aan laten passen zoals bijvoorbeeld de kleur?

De fietsen van Sparta worden uitsluitend geleverd zoals ze worden getoond en omschreven. In de productie kunnen onderdelen of de kleur van de fiets namelijk niet op maat gemaakt worden. Je kunt de Sparta dealer vragen naar de aanpassingsmogelijkheden na levering van de fiets.

Hoe kan de verkoopprijs van een bepaald model verschillen tussen Sparta dealers?

Sparta geeft uitsluitend consumentenadviesprijzen af. Erkende dealers zijn zelfstandig ondernemers en mogen zelf de verkoopprijzen bepalen. Een prijsverschil kan ontstaan door de service die dealers bieden, zoals bijvoorbeeld persoonlijk advies, één of meerdere servicebeurten bij de aankoop van de fiets en het rijklaar maken van de fiets.

Waarom wordt mijn Sparta fiets later geleverd dan gepland?

Sparta werkt met een productieplanning. Het kan zijn dat de planning onverhoopt aangepast moet worden, door bijvoorbeeld een verlate levering van onderdelen of technische storing. Daarvoor loopt een levering vertraging op.

Heeft Sparta ook tandems in de collectie?

Nee, Sparta heeft geen tandems in de collectie.

Wat als ik tijdens het registreren de melding krijg dat mijn e-mailadres al in gebruik is?

Bij aankoop wordt je fiets door de Sparta dealer geregistreerd op basis van je e-mailadres en het framenummer van je fiets. Als je je fiets daarna nogmaals zelf probeert te registreren op de website www.mijnfiets.nl, verschijnt inderdaad de melding dat het e-mailadres al in gebruik is. Om je registratie via http://www.mijnfiets.nl af te ronden hoef je daarom alleen een nieuw wachtwoord aan te vragen.

Waar vind ik een Sparta dealer bij mij in de buurt?

Alle Sparta dealers staan in de Sparta Locator op de site. Daar kun je de dichtstbijzijnde dealer vinden.

Wat is de levertijd van mijn fiets?

Jouw dealer kan je het beste informeren over de levertijd van een bepaalde fiets. Hij heeft inzicht in zijn eigen voorraad die direct leverbaar is. Wanneer hij een fiets niet beschikbaar heeft, kan hij voor je informeren naar de levertijd.

Hoe zit het met de opslag en brandveiligheid van accu’s voor e-bike’s?

De meeste accu’s voor elektrische fietsen werken met Lithium ION-cellen. Fietsaccu’s worden getest volgens strenge Europese normen om de veiligheid te garanderen. Desondanks is er een zeer kleine kans op ontbranding. Lees op deze pagina alles over de brandveiligheid van accu’s voor elektrische fietsen.

Welke maat fiets moet ik hebben?

Fietsen
Bij de koop van een fiets is het kiezen van de juiste framemaat belangrijk. Om de juiste framemaat te berekenen is het handig om je binnenbeenlengte te weten. 

De binnenbeenlengte is als volgt op te meten:
Trek je schoenen uit en je zet voeten ongeveer 15 centimeter uit elkaar. Meet de lengte van het binnenbeen van de grond tot kruishoogte. Wanneer je jouw binnenbeenlengte vermenigvuldigt met 0.68, weet je de juiste framemaat. 

Voorbeeld: binnenbeenlengte van 90 centimeter. 90 x 0,68 = 61,2. Afgerond is dit framemaat 61. 

Kinderfietsen
Bij de aanschaf van een kinderfiets kan de maat aan de hand van de kledingmaat bepaald worden. Hieronder staat een schema waarin je de juiste maat terug kunt vinden.

Kledingmaat                      Wielmaat
Maat 134                            24 inch
Maat 140                            24  inch
Maat 146                            26 inch
Maat 152                            26 inch
Maat 158                            26 inch 

Voor fietsen die kleiner zijn dan deze wielmaat kun je altijd op www.Loekie.nl terecht.

Hoe lang heb ik garantie op mijn fiets?

Sparta geeft een garantie tegen eventuele materiaal- of constructiefouten aan jouw fiets op de volgende voorwaarden. Je kunt alleen aanspraak maken op garantie indien je een duidelijk ingevuld en afgetekend garantiebewijs of de aankoopbon hebt. Alleen de eerste eigenaar heeft recht op garantie; de garantie is dus niet overdraagbaar.

Sparta geeft maar liefst 10 jaar garantie op een stalen of aluminium frame, 10 jaar garantie op de voorvork (2 jaar op verende voorvork) plus 2 jaar op overige onderdelen voor zover deze niet aan normale slijtage onderhevig zijn. Je krijgt verder 2 jaar garantie op het elektrisch aandrijfsysteem en op het batterijpakket van de ION®. 

De fabrieksgarantie wordt in eerste instantie door de Sparta dealers beoordeeld.

Garantie wordt niet verleend indien:

  • De fiets oneigenlijk of onzorgvuldig is gebruikt of beschadigd is door een verkeersongeval of valpartij.
  • De schade te wijten is aan normale slijtage van onderdelen zoals banden, ketting, kabels en remblokjes.
  • De fiets onvoldoende onderhouden is, d.w.z. net zoals aangegeven in het meegeleverde instructieboekje.
  • Reparaties ondeskundig of niet door een Sparta dealer wordt uitgevoerd.
  • Voor reparaties niet-originele onderdelen zijn gebruikt of indien die onjuist gemonteerd zijn.
  • De constructie gewijzigd is.
  • De fiets voor verhuur is gebruikt.
  • Roestvorming ontstaan is op gelakte, verchroomde en aluminium onderdelen van de fiets omdat de fiets niet regelmatig is onderhouden of schoongemaakt.

Alleen defecte onderdelen die via de Sparta dealer naar Sparta B.V. ter beoordeling worden opgestuurd, maken deel uit van de garantie. Voor zover wettelijk toegestaan is vergoeding van lichamelijk letsel of schade aan andere goederen dan (originele onderdelen van) de Sparta fiets uitgesloten. Het arbeidsloon voor de- en montage van de fiets behoort niet tot de garantie en is voor rekening van de eigenaar. De Sparta fietsen voldoen aan de Europese typegoedkeuring. Voor het wettelijk gebruik van uw fiets gelden wettelijke voorschriften die per land kunnen verschillen.

Stel jezelf vooraf goed op de hoogte van de in jouw land geldende voorschriften. Voor meer informatie kun je je altijd tot jouw dealer wenden.

Tot hoeveel kilogram is mijn fiets belastbaar?

Alle fietsen van Sparta zijn belastbaar tot 120 kilogram. Dit betekent dat het totaalgewicht dat een fiets kan dragen, inclusief bagage, 120 kilogram is. Een voordrager kan, afhankelijk van het type, tussen 10 en 15 kilogram dragen. Een achterdrager is tot maximaal 25 kilogram belastbaar, afhankelijk van het type dat op de fiets gemonteerd is.

Waarom bij een Sparta dealer kopen of afhalen?

Sparta levert fietsen van hoogwaardige kwaliteit. Om de kwaliteit te garanderen moet de fiets rijklaar worden gemaakt door een erkende Sparta dealer. Deze weet als geen ander hoe de fiets rijklaar gemaakt moet worden zodat je veilig kunt fietsen. De dealer moet bijvoorbeeld het zadel en stuur goed vastzetten en op de juiste hoogte stellen. Daarnaast moeten de remmen goed afgesteld worden, verlichting nagekeken en de pedalen gemonteerd worden. Het is belangrijk dat dit door een erkende dealer uitgevoerd wordt, zodat je veilig op weg kunt.

In toenemende mate worden nieuwe Sparta-fietsen via het internet aangeboden. Wij willen u erop wijzen dat het kan voorkomen dat deze aanbieders niet geregistreerd staat als officiële Sparta-dealer. 

Sparta adviseert je bij een eventuele aanschaf via het internet te letten op zaken met betrekking tot garantie, service en onderhoud. Deze moeten in een koopcontract zijn vastgelegd. Ook kun je jezelf vooraf informeren over de betrouwbaarheid van de internetaanbieder. Mocht je binnen de garantieperiode aanspraak willen maken op garantie, service of onderhoud dan dien je de leverende partij van jouw fiets hierop aan te spreken. Ervaring leert ons dat de garantieafhandeling of onderhoudsbeurten meer tijd of kosten met zich meebrengen dan dat dit het geval zou zijn bij jouw plaatselijke Sparta dealer. Periodiek onderhoud is essentieel voor veilig fietsen en het goed functioneren van jouw fiets en voorkomt dure reparaties achteraf.

Mocht je om welke reden dan ook niet in staat zijn de fiets bij jouw internetverkoper aan te bieden voor garantie, service of onderhoud is het uiteraard mogelijk jouw fiets ter reparatie aan te bieden bij een willekeurige Sparta-dealer.

Om aan de verplichtingen van haar eigen klanten te voldoen is een Sparta dealer niet verplicht een reparatie in behandeling te nemen als de betreffende fiets niet bij hem is aangeschaft. Mocht je na overleg met deze dealer besluiten dat jouw fiets ter plaatse gerepareerd kan worden dan zullen de onderdelen die voor garantie in aanmerking komen door Sparta worden vergoed. Echter de kosten van de service zoals reparatiekosten, vervangend vervoer, servicebeurten etc. vallen niet onder de garantie en zijn voor rekening van de eigenaar. De garantievoorwaarden vind je op de Sparta website maar ook in het instructieboekje die met jouw Sparta-fiets wordt meegeleverd of op de eventueel afgesloten xtra garantie overeenkomst (voor meeste elektrische fietsen mogelijk).

Waar kan ik een gratis testrit boeken?

Testcenter De Fietser
Het experience center De Fietser in Ede is dé plek om een Sparta e-bike te testen. In de enorme Westhal van de voormalige ENKA-fabriek vindt je de gehele nieuwe collectie van Sparta en kun je op een groot aantal e-bikes en stadsfietsen een proefrit maken. De indoor testbaan is hier uitermate geschikt voor! Dus, wil je ervaren hoe de elektrische fiets die jij op het oog hebt daadwerkelijk fietst? Kom naar De Fietser! 
Of vind een E-bike testcenter dealer bij jou in de buurt.

Testrit bij een dealer
Uiteraard is het mogelijk om bij een erkende Sparta dealer een testrit te maken op verschillende modellen. Houd hierbij wel in gedachte dat niet iedere winkel alle modellen in huis heeft om te proberen. Een dealer heeft vaak een select aantal modellen staan die gebruikt kunnen worden om een testrit te maken. 

Test-events
Tijdens een test-event kun je bij een dealer op verschillende Sparta elektrische fietsen een testrit maken. Bij een testdag met promoteam is een team van Sparta bij de dealer aanwezig die je aan de hand van jouw wensen specifiek advies kan geven over de Sparta die het beste bij jou past. Sparta heeft de afgelopen jaren op diverse beurzen gestaan, zoals E-bike Experience, E-bike Opstapdag en BikeMotion.

 

Waar kan ik antwoord vinden op mijn vragen over elektrische fietsen?

Voor elektrische fietsen hebben we een speciale pagina ingericht. Klik hier om alles te weten te komen over elektrische fietsen.

Waar kan ik mijn framenummer vinden?

Framenummers staan vermeld op de witte barcodestickers en beginnen met S, SP of AC +cijfers. De barcodesticker zit meestal op de liggende achtervork van je fiets. 

Hoe kies ik een fiets die bij me past?

Bij het kiezen van een (elektrische) fiets komt veel kijken. Het belangrijkste is natuurlijk dat hij lekker fietst. Maar welke fiets past nu het beste bij jouw wensen? Om je bij deze keuze te helpen, hebben we verschillende hulpmiddelen. Natuurlijk kun je op onze site alles over de fietsen lezen. Daarnaast kun je de elektrische fietstest doen. Zo kom je in 7 simpele vragen erachter welke e-bike het beste bij je past.

Als je echt specialistisch advies wilt, kun je natuurlijk het beste naar een winkel in je buurt gaan. De dealer heeft alle kennis in huis en kan je passend advies geven. Daarnaast kan hij ook fietsen bestellen en service verlenen wanneer dit nodig is. 

Welke dealer heeft er een bepaald model (in een maat/kleur) in zijn winkel staan?

Helaas kan Sparta niet inzien welke fietsen er op dit moment precies bij een fietsenwinkel staan. De fietsen die Sparta uitgeleverd heeft, kunnen namelijk verkocht zijn of in de winkel gereserveerd voor een klant. 

Wij raden je aan om contact op te nemen met een fietsenwinkel bij jou in de buurt om te informeren welke modellen hij op dit moment heeft staan en welke hij de komende periode nog verwacht. Dealers in jouw buurt kun je hier vinden. 

Wat is een Smart e-bike?

Een Smart e-bike is een fiets van Sparta, die in verbinding staat met het internet. Smart e-bikes zijn via een speciale app altijd te volgen en geven jou handige meldingen. Zo krijg je een push-bericht op je smartphone wanneer jouw fiets onverwachts beweegt, of wanneer hij zich verplaatst met meer dan 50km/u. Zo weet je direct of jouw fiets mogelijk gestolen wordt. Mocht je fiets reeds gestolen zijn, kun je hem via de Track-and-Trace functie eenvoudig terugvinden. Behalve diefstalpreventie geeft jouw Smart e-bike je ook handige gegevens zoals laadremiders, ritgegevens en verteld jouw Smart e-bike wanneer hij een onderhoudsbeurt moet ondergaan.

Meer informatie over onze Smart e-bikes vind je op; www.sparta.nl/elektrische-fietsen/alles-over-elektrische-fietsen/smart-ebikes

Kan ik een Smart-module op mijn eigen e-bike monteren?

Nee, dit is niet mogelijk. De Smart-module is door ons geintegreerd in het frame van de Smart e-bikes van Sparta. Enkel deze fietsen hebben de Smart-module. Wij kunnen achteraf onze e-bikes niet voorzien van dergelijke module.

Welk kinderzitje past op mijn Sparta-fiets?

Sparta is fabrikant van fietsen. Helaas weten wij te weinig over kinderzitjes om u hier een goed en veilig advies over te geven.

Om deze reden willen wij u vragen contact op te nemen met een rijwielhandel bij u in de buurt. Zij zijn gespecialiseerd in fietsen en accessoires en kunnen u het beste over de montage van een kinderzitje adviseren.

Hoe lang gaat mijn accu mee?

Zoals iedere batterij zijn ook de accu's van onze elektrische fietsen aan slijtage onderhevig. Een algemeen kenmerk van batterijen is dat deze na verloop van tijd leeglopen en minder goed werken. 

Voor deze vraag en meer vragen over e-bikes accu's hebben we een speciale pagina ingericht. Hier vindt u uitgebreide toelichting over alles wat u wilt weten over e-bike accu's. 

Ik heb een probleem met mijn fiets, wat moet ik doen?

Wij raden u aan eerst naar uw Sparta-dealer te gaan. Hij verzorgt voor Sparta de service en beoordeelt garantiegevallen. 

Ik zie een vorstsymbool (ijskristal) in het display van mijn E-bike. Wat betekent dat?

Een bekende eigenschap van alle accu’s is dat deze gevoelig zijn voor lage temperaturen. Dit heeft te maken met de gebruikte chemie die onderhevig is aan temperatuurseffecten. Bij temperaturen onder 10ºC betekent dit over het algemeen een langere laadtijd, minder vermogen en een kortere actieradius.

Dit temperatuureffect is in tegenstelling tot het ouderdomseffect tijdelijk. Dit betekent dat wanneer de omgevingstemperatuur weer hoger wordt, de prestatie van de accu weer terug op het oude niveau komt. 

Waar kan ik onderdelen en accessoires voor mijn fiets bestellen?

Jouw dealer heeft het door jou gewilde onderdeel wellicht op voorraad. Als hij het onderdeel niet op voorraad heeft, kan hij het misschien voor jou bestellen. Daarnaast kan hij je informeren over de prijs.
De dealer kan je ook het beste adviseren over de mogelijkheden m.b.t. het monteren van diverse merken kinderzitjes op onze modellen en kan de montagemogelijkheden met je bespreken.

Voor wie is private lease?

Private lease is er voor privépersonen die graag zorgeloos een fiets in hun bezit willen hebben zonder de lasten van een hoge aanschafwaarde en onderhoudskosten. Maar ook als zzp’er en via je werkgever kan je een leaseovereenkomst afsluiten. Dit kan zelfs fiscale voordelen hebben.

Wat kan ik doen bij diefstal van mij e-bike?

  • Meld de diefstal bij de politie en zorg ervoor dat je een proces-verbaal ontvangt.
  • Vul de betreffende delen van het schadeformulier in
  • Mail dit samen met foto's van de originele fiets- en accusleutels waarbij de serienummers goed zichtbaar zijn, naar klantenservice@servicecarecenter.nl. Leasemaatschappij Elbuco zal de diefstal verder met je afhandelen. Voor diefstal geldt een eigen risico van € 50,-.
  • Je kunt bij de dealer direct een nieuw 3-jarig contract afsluiten.

Wat kan ik doen bij schade aan mijn e-bike?

  • Meld de schade bij de dealer en maak een afspraak voor de reparatie
  • Mocht de schade niet gedekt worden door de verzekering vanwege nalatigheid of vandalisme, dan valt deze onder het eigen risico. Als dat het geval is, informeert de dealer jou daar vooraf over. Het eigen risico bij nalatigheid of vandalisme bedraagt € 50,-.

Wat moet ik doen als mijn contract afloopt?

  • Laat de leasemaatschappij op tijd weten wat je wilt doen met je leasecontract, je ontvangt hierover een mail. Doe je dit niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd.
  • Verwijder alle door jezelf aangebrachte accessoires als je je leasefiets gaat inleveren.
  • Lever – op de einddatum van het contract - de fiets in bij je dealer.
  • Vergeet niet beide originele fietssleutels in te leveren inclusief de accusleutel.
  • De dealer beoordeelt de staat van de fiets en handelt de inname verder af.

Hoe is onderhoud geregeld?

  • Als het tijd is voor je servicebeurten, ontvang je steeds vanzelf een oproep per mail. 

  • Deze mail ontvang je als je contract 3, 12 en 24 maanden loopt. 

  • Plan (online) je servicebeurt in bij je dealer. 

  • Zorg ervoor dat dit onderhoud uiterlijk 6 weken na de oproep uitgevoerd is. Het laten uitvoeren van servicebeurten is verplicht. Laat je deze beurten niet uitvoeren dan zal gevolgschade door jou, de leaserijder betaald moeten worden. Uiteraard valt ook ongepland onderhoud binnen je leasebedrag. 

Hoe zit het met reparatie in het buitenland?

  • Noodzakelijk uitgevoerde reparaties in het buitenland worden vergoed binnen de lease overeenkomst
  • Je voldoet zelf de buitenlandse rekening. Vergeet niet om een gespecificeerde bon te vragen met heldere omschrijving van de werkzaamheden
  • Deze bon dien je bij terugkomst in Nederland in bij je leasedealer. Deze zal de bonkosten aan je vergoeden.
  • Geplande onderhoudsbeurten (3, 12 en 24 maanden) mogen niet in het buitenland uitgevoerd worden.

Hoe wordt er omgegaan met mijn privacy?

Zowel Sparta als onze lease partner Elbuco heeft een privacy statement. 

Privacy Statement Sparta

Privacy Statement Elbuco

Wat is lease?

Een overeenkomst waarbij de eigenaar van de fiets (de leasemaatschappij) de fiets tegen betaling aan iemand anders ter beschikking stelt (de leaserijder). Je betaalt geen aankoopbedrag voor de (elektrische fiets), maar je betaalt elke maand een vast bedrag voor het gebruik van de fiets. Bij Sparta lease is voor het leasebedrag alles voor je geregeld, van onderhoud, service en garantie tot verzekeringen en pechhulp. Heel ontspannen dus.

Wat is het verschil met koop op afbetaling?

Wanneer je een fiets op afbetaling koopt, betaal je het bedrag in de afgesproken termijnen, inclusief rente. Je wordt direct eigenaar van de fiets en bent daarom ook zelf verantwoordelijk voor het onderhoud, de verzekering en mogelijke pechservice.

Is onderhoud inbegrepen?

Bij een 3-jarig leasecontract zijn alle onderhoudskosten en reparaties inbegrepen. De servicebeurt na 3 maanden en onderhoudsbeurten na 12 en 24 maanden ben je verplicht te laten uitvoeren. Hiervoor betaal je niets extra’s.  Je wordt voor de beurten opgeroepen via het mailadres dat je hebt opgegeven. De onderhoudsbeurten worden door je leasedealer uitgevoerd. Uiteraard vallen ook ongeplande reparaties, ook als deze in het buitenland uitgevoerd moeten worden, binnen je leasebedrag.

Mag ik als leaserijder zelf een band plakken?

Ja, dat mag, maar daarbij is het niet toegestaan om het wiel van de fiets te verwijderen. Dit om mogelijke onbedoelde schade aan of storingen te voorkomen. Het is uiteraard niet nodig om de band  zelf te plakken uit te voeren omdat reparaties in het leasecontract zijn inbegrepen.

Waarvoor ben ik verzekerd?

In de maandtermijn is een cascoverzekering (all risk verzekering) inbegrepen met een mogelijk eigen risico van € 50,- per incident. Of er eigen risico van toepassing is, hangt van het schadegeval af en wordt door de leasemaatschappij bepaald. Ook 24-uurs pechservice in de hele Europese Unie is opgenomen in het maandbedrag. Mogelijke schade als gevolg van slecht huisvaderschap is uiteraard wel voor jouw rekening.

Is het toegestaan zelf accessoires te monteren?

Je kunt de fiets voorzien van extra accessoires. De accessoires moeten gemonteerd en verwijderd kunnen worden zonder dat schade aan de fiets ontstaat. Vóór inlevering van de fiets moeten de accessoires verwijderd worden. Eventuele kosten voor verwijdering van de accessoires zijn voor je eigen rekening.

Ik wil een connected fiets leasen? Wat moet ik doen om van de app gebruik te kunnen maken?

Om gebruik te kunnen maken van de connected diensten (als ritregistratie, co2 besparing, en het overzicht van de verbrande kcal) is activering van de Sparta Smart app nodig. Download hiervoor de Sparta Smart  app in de Google Play Store of in de Apple App Store en volg de registratie stappen. Het verplichte Smart abonnement (á € 2,95 per maand en € 9,95 eenmalig) is inbegrepen in het leasebedrag. Meer informatie over de app en de registratie vind je hier.

Wat is zakelijke lease?

Bij het zakelijk leasen van een fiets betaalt je werkgever het maandelijkse leasebedrag en betaal je als werknemer alleen de bijtelling van 7%. De werkgever is contracthouder. Goed om te weten is wel dat een werknemer met een leasefiets voor de kilometers op de fiets geen belastingvrije reiskostenvergoeding ontvangt. In België geldt er geen bijtelling/ Voordeel Alle Aard (VAA) voor salaris/bedrijfsfietsen.